Minggu, 07 September 2008

MENCERCA ISTERI

Soalan; apakah hukumnya kalau suami marah kepada isteri dengan meluahkan kata-kata seperti engkau ni bodoh,babi,bengap dan sebagainya? Adakah berhak suami berkata demikian kepada isteri?

Jawapan;

Seorang suami hendaklah sentiasa menunjukkan kasih-sayang kepada keluarganya di samping menunjukkan akhlak yang baik kepada mereka. Tidak sepatutnya suami menzahirkan ucapan caci-maki kepada isteri sedemikian rupa sekalipun ketika marah. Sabda Nabi s.a.w. (bermaksud); “Mencerca orang Islam adalah fasiq dan membunuhnya adalah kufur/kafir” (HR Imam Bukhari dan Muslim)

Nabi s.a.w. berkata kepada para suami; “Aku berpesan kepada kamu; berbuat baik lah kepada isteri kamu. Sesungguhnya perempuan dijadikan dari tulang rusuk yang bengkok. Sesungguhnya yang paling bengkok pada tulang rusuk ialah yang paling atas. Jika kamu berusaha meluruskannya, pasti kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya, ia akan terus bengkok. Maka terimalah pesananku agar berbuat baiklah kepada isteri kamu”. (HR Imam Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Menurut ulamak, hadis ini memberi panduan kepada suami agar sentiasa berlemah-lembut dengan isteri, berbuat baik kepadanya, menerima kelemahannya dan menangani krisis rumah-tangga dengan sabar dan tolak-ansur.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 10, Kitab ar-Radha’, Bab al-Wasiyyah Bin-Nisa’.
2. Al-Azkar, Imam an-Nawawi, kitab Hifzil-Lisan, bab; Fi Alfaz Yukrahu Isti’maluhu.
thumbnail
Judul: MENCERCA ISTERI
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait Muamalat (Keluarga) :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz