Senin, 03 November 2008

DIVIDEN KWSP UNTUK BAYAR HUTANG PTPTN

Soalan; Bolehkah saya menggunakan duit riba ( dividen) dari simpanan KWSP saya untuk membayar duit pinjaman PTPN yang juga ada unsur riba.contoh : duit simpanan pokok saya dalam KWSP - RM10 000duit dividen KWSP ( keuntungan dari perniagaan yang tidak jelas halal/haramnya) - RM 5000jumlah simpanan dalam KWSP - RM 15 000pinjaman PTPN yang asal ( pokok) - RM 10 000caj 1% yang dikenakan ( duit riba) - RM 7000Jumlah yang perlu dibayar RM 17 000 Jadi saya mengunakan wang RM 5000 dari dividen KWSP untuk membayar RM 7000 tersebut. Manakala jumlah yang tidak cukup ( RM 2000) saya guna duit saya sendiri.Apakah ini dibenarkan? Kerana setahu saya duit riba hanya dibenarkan untuk digunakan untuk kemaslahatan umum seperti membina jalan raya. Tetapi dalam kes saya ini, saya tidak berniat untuk terlibat dalam riba. PTPTN diambil untuk membiayai pelajaran di universiti, manakala KWSP adala skim wajib untuk pekerja. Setelah sah dalam jawatan, saya dibenarkan memilih skim pencen & berhenti menyertai Skim KWSP. justeru saya ingin mengeluarkan duit KWSP saya dan melunaskan pinjaman PTPTN tersebut.

Jawapan;

Wang riba tidak harus digunakan untuk keperluan sendiri (termasuk keluarga). Ia perlu dipulangkan kepada pemiliknya. Oleh kerana pemiliknya tidak diketahui, maka dipulangkan kepada ummah atau masyarakat. Namun, benarkah dividen KWSP adalah riba?

Wallahu a’lam.
thumbnail
Judul: DIVIDEN KWSP UNTUK BAYAR HUTANG PTPTN
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait Muamalat (Harta) :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz