Minggu, 16 Desember 2012

Menanti detik-detik khilfah di Syria

Mungkin benar mengikut laporan berita terbaru bahawa rejim Bashar al-Assad di Damsyik semakin hari semakin berputus asa dalam menghadapi serangan oleh para pejuang Syria yang tidak pernah berhenti melakukan serangan. Tidak hairan jika Assad jadi gelap mata, dan bersedia untuk menggunakan senjata kimia terhadap rakyat negaranya sendiri.

Assad sendiri, semua broker kuasa utama dalam pemerintahannya dan hampir semua pegawai tentera negara itu sudah menyakini bahawa perang ini adalah masalah "membunuh atau dibunuh".

Para Alawiyah di Syria mempunyai para pembela di dunia Arab, baik kerana sifat ortodoks agama Syiah, yang telah direvolusikan menjadi Revolusi Islam (harap dicatat-ini hanya sekadar nama sahaja!) sejak akhir 1960-an. Secara keseluruhannya, Damsyik ketika ini dilihat sebagai kepingan kepentingan Iran di wilayah tersebut. Namun, kejatuhan rejim Assad yang masih jauh dari jantungnya tidak akan banyak membuat dunia Arab berkabung, di luar Tehran dan di kalangan Hizbullah.

Apakah kejatuhan rejim Syiah Assad akan dirayaikan oleh pihak Barat? Ini masih jadi soalan besar.

Para ekspatriat yang ada di Syria sudah lama menyingkir. Orang-orang yang pada akhirnya akan mengambil alih kuasa di Syria adalah lelaki bersenjata yang menguasai jalan-jalan di desa dan di bandar. Pembunuhan yang mereka alami membuat mereka tidak berbicara dengan suara kerana mereka hanya ingin melindungi keluarga mereka dan masyarakat dari serangan tentera-tentera rejim Assads.

Bagaimana dengan kewujudan Al-Qaeda di bumi Syria? Momok mengatakan mujahid menyusup sebagai pembangkang di Syria dan kemudiannya berkuasa di Damsyik adalah fikiran yang sangat mustahil, bahkan terlalu mengada-gada. 

Banyak dari para pejuang ketika ini berjuang menentang rejim Syria mengasah kemahiran gerila mereka di Iraq. Belajar teknik pertempuran di bandar juga di Iraq dari 2003 hingga 2007. Mereka yang tidak terbunuh di Iraq memilih kembali ke Syria dan mengangkat senjata melawan rejim mereka sendiri. Kemampuan mereka untuk membunuh sejumlah besar pasukan rejim dari awal  perang bermula merupakan indikasi kemahiran mereka sudah lalui.

Juga selepas beberapa bulan berjuang, dan mungkin masih panjang lagi perang akan tamat di Syria, para pejuang Mujahidin Syria dengan penderitaan dan kepentingan yang sama sudah mencapai satu tekad besar. Selepas Assad tumbang, Damsyik akan menjadi tempat pertama Islam ditegakkan dengan bendera perang bukan melalui parlimen dan undang-undang. Tidak hairan jika Amerika sudah mula tiba diperairan laut arab dan menghantar sebahagian induk kapal perangnya di sekitar Syria. Siapa tahu Subuh lah yang akan berdebum di Syria esok hari.
Diterjemahkan dari sumber islampos.com
thumbnail
Judul: Menanti detik-detik khilfah di Syria
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait DUNIA :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz