Kamis, 31 Januari 2013

Di manakah kedudukan Khurasan?


black_flags_from_khorasan2
Khurasan, dalam hampir semua hadis akhir zaman yang disampaikan oleh Rasululllah SAW, memegang peranan penting. Ini kerana dari Khurasan lah awal bermula akhir zaman. Dimanakan Khurasan berada?

Berdasarkan peta nationmaster, lokasi negeri ini berada di sebelah utara Iran (Parsi), Pakistan (Sijistan) mahupun India (India). Nationmaster menulis: "The older Persian province of Khorasan (also known as the Greater Khorasan) included parts which are today in Iran, Afghanistan, Tajikistan, Turkmenistan and Uzbekistan".

Khurasan adalah sebuah wilayah yang sejak 1400 tahun yang lalu akan muncul para ikhwan imam Mahdi (sahabat yang menyokong imam Mahdi).

Sabda Nabi SAW, "Panji-panji Hitam akan keluar dari arah Khurasan, dan sementara itu kawan-kawan al-Mahdi (pula) keluar menuju ke Baitulmaqdis."

Hari ini dunia mengenalnya sebagai wilayah dengan nama Afghanistan-Tajikistan-Turkmenistan dan Uzbekistan.

Sebuah kawasan yang bergunung-gunung dengan iklim yang esktrim (musim panas yang kering dan musin sejuk yang bersalji), bahkan sering menjadi pusat terjadinya gempa, namun meskipun dianggap sebagai negera termiskin di dunia, orang-orang Afghanistan adalah orang-orang yang mulur dan tangguh 

Terbukti empayar Rusia yang pernah menjajah mereka berjaya mereka kalah kan dan dihalau (ekonomi Rusia defisit akibat perang Afghan).

Walaupun negara tersebut sudah bebas tapi masih dilanda pertikaian antara suku, bahkan pasukan AS dan sekutunya tidak mampu menaklukan pertikaian yang ada.

Meskipun jumlah pasukan dan teknologi yang di turunkan tidak terkira jumlahnya, namun Khurasan seolah tidak boleh dijamah oleh mana-mana tangan menguasainya.

Adakah mereka hanya boleh dikuasai oleh Imam Mahdi?

Sabda Nabi SAW, "Al-Mahdi akan muncul setelah keluarnya Panji-panji Hitam dari sebelah Timur, yang mana pasukan ini tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun," (Ibnu Majah).

Sabda Nabi SAW, "Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk. "Maksudnya ialah al-Mahdi. (Ibnu Majah, Abu Nuaim & al-Hakim).
Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos
thumbnail
Judul: Di manakah kedudukan Khurasan?
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait HADIS :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz