Kamis, 21 Februari 2013

Negara Syiah kini berperang lawan tikus

Negara Syiah Iran yang 'khabarnya' terus menentang usaha Barat agar mereka dapat menyelesaikan projek nuklearnya, nampaknya kini telah ditugaskan oleh 'musuh' baru.

Times London melaporkan pada hari Selasa (19/2/2012) bahawa Badan Persekitaran Tehran ketika ini tengah berurusan dengan 'tentera' tikus yang bermaharajalela di 26 daerah di Teheran.

Menurut agensi tersebut, kerana racun yang digunakan untuk membunuh kawanan tikus kurang berkesan, akhirnya pasukan penembak tepat dikerahkan sebagai gantinya.

"Makhluk-makhluk ini telah tumbuh secara resisten terhadap racun tikus, sehingga dewan penanggulangan bencana Iran beralih ke cara yang tidak konvensional. Mereka telah mengarahkan 10 penembak tepat yang keluar pada waktu malam untuk memburu kawanan Tikus dengan senapang yang dilengkapi dengan teropong infra-merah, "Times melaporkan.

"Kami menggunakan racun kimia untuk membunuh tikus pada siang hari, dan penembak tepat pada waktu malam, seolah-olah ini menjadi seperti perang," kata Muhammad Hadi Heydarzadeh, Ketua Badan Lingkungan Hidup Tehran.

Menurut laporan itu, tikus yang diburu oleh pasukan penembak tepat, mempunyai berat 4.5 kilogram, jauh lebih berat dari tikus biasa. Kawanan tikus 'raksasa' ini menduduki wilayah Vali Asr, di mana jalan-jalan di bandar in dipenuhi dengan restoran dan gerai makanan segera.

Ismail Kahram, pensyarah universiti dan penasihat lingkungan bandar, mengatakan kepada laman Qudsonline.ir bahawa "Tikus-tikus ini nampaknya mempunyai mutasi genetik, mungkin sebagai akibat dari radiasi dan bahan kimia yang digunakan pada mereka."

"Mereka (tikus) sekarang jauh lebih besar dan kelihatan berbeza. Ini adalah perubahan yang biasanya memerlukan evolusi selama berjuta-juta tahun. Berat mereka telah melonjak dari 60 gram, kini mencapai lima kilogram. Bahkan, kucing sekarang lebih kecil daripada tikus-tikus ini, "kata Kahram.
thumbnail
Judul: Negara Syiah kini berperang lawan tikus
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait DUNIA :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz