Jumat, 28 Juni 2013

Nama masjid paling pelik di dunia


Jika anda melancong ke Turki, pergilah ke Ka Anni Akaltu. Tempat tersebut bukan lah restoran atau resort. Ia adalah sebuah masjid.  Ka Anni Akaltu bermaksud "seakan-akan aku telah memakannya". pelikkan?

Masjid Ka Anni Akaltu adalah masjid jamek di Kabupaten Fatih di kota Istanbul, Turki. Di sebalik nama yang pelik tersebut terdapat sebuah kisah pengajaran.

Terdapat seorang warak bernama Khairuddin Affandi hidup di sebuah daerah Fatih. Dia hidup di sana sejak muda lagi. Ketika dia berjalan di pasar, dia ingin membeli buah-buahan, daging atau manisan. Dia berkata kepada dirinya sendiri 'Shaniki Yadam' (seolah-olah aku sudah memakannya). Kemudian dia letakkan wang yang dia ingin gunakan membeli makanan itu ke dalam kotak.

Tahun demi tahun, dia terus menahan dirinya dari kenikmatan makanan-makanan tersebut.  Sementara wang yang dia simpan terus bertambah di dalam kotak, sedikit demi sedikit sehingga dengan wang tersebut lah dia mampu membina sebuah masjid kecil di tempatnya.

Tatkala penduduk bandar mengetahui kisah orang warak lagi fakir ini dan mengetahui bagaimana dia boleh membina masjid tersebut maka mereka menamakan masjid jamek tersebut dengan "Shaniki Yadam-Ka Anni Akaltu(seakan-akan aku telah memakannya)".

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب
thumbnail
Judul: Nama masjid paling pelik di dunia
Rating: 100% based on 99998 ratings. 5 user reviews.
Ditulis Oleh

Artikel Terkait ARTIKEL ISLAM :

0 comments:

Posting Komentar

 
Copyright © 2013. About - Sitemap - Contact - Privacy
Template Seo Elite oleh Bamz