Seorang anak lelaki setelah kematian ibu kandungnya diserahkan oleh bapa kandung ketika usia anak 4 tahun kepada keluarga angkat kerana tidak mampu menjaganya. Anak dilahirkan pada 1967 dan dibesarkan di
Bagaimana pandangan Islam dalam hal ini?Adakah salah/berdosa menggunakan nama orang yg telah meninggal?Bagaimana pula aqad nikah anak lelaki ini? Status perkahwinan dan anak-anaknya pula?Sedangkan nama anaknya dibin/bintikan kepada nama Bakar.Bukan nama sebenarnya iaitu Ali. Sekian ,terima kasih.
Jawapan;
“Dia (Alah) tidak menjadikan anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataan di mulutmu sahaja. Allah mengatakan yang sebenarnya dan Dia menunjukkan jalan (yang benar). Panggillah mereka (anak angkat itu) dengan (memakai) nama bapak-bapak mereka; itulah yang adil di sisi Allah…”. (al-Ahzab, ayat 4 dan 5).
“Sesiapa menyandarkan dirinya –setelah ia berada dalam Islam- kepada bapa yang bukan bapa sebenarnya sedang dia mengetahui orang itu bukan bapanya, maka haram ke atasnya syurga”. (Riwayat Imam Muslim dari Sa’ad bin Abi Waqqas r.a.).
لَيْسَ مِنْ رَجُلٍ ادَّعَى لِغَيْرِ أَبِيهِ وَهُوَ يَعْلَمُهُ إِلاَّ كَفَرَ
“Tidak ada seorang lelaki menyandar dirinya kepada bukan bapanya (yang sebenar) sedang ia mengetahuinya melainkan ia telah kufur” (Riwayat Imam Muslim dari Abi Zarr r.a.).
Menurut ulamak, maksud kufur di dalam hadis di atas bukanlah kufur yang mengeluarkan dari Islam, akan tetapi kufur nikmat (atau kufur terhadap hak Allah dan hak bapanya).[1] Kecualilah jika ia menghalalkan perkara tersebut –sedang ia mengetahui Allah telah mengharamkannya-, maka ketika itu ia murtad dari agama dan menjadi kafir.[2]
Yang berdosa dalam kes di atas ialah orang yang melakukan penipuan. Adapun penama terbabit ia tidak lah berdosa sebelum ia mengetahuinya. Namun setelah mengetahuinya hendaklah ia mengembalikan namanya kepada bapanya yang asal sebagai menyahut perintah al-Quran dan al-Hadis di atas..
2. Adapun mengenai akad nikah, dalam kes di atas masalah nasab atau bin tidak menjejaskan akad kerana pihak lelaki tidak disyaratkan wali. Kebimbangan adalah jika membabitkan wanita di mana jika seorang wanita dibintikan kepada seorang lelaki yang bukan bapa sebenarnya, kemudian ia berwalikan orang itu ketika akad nikah, maka akad tidak sah kerana berwalikan orang yang bukan walinya.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. Syarah Soheh Muslim (Imam an-Nawawi), juz 2, Kitab al-Iman, bab Bayan Hal al-Iman…
2. Faidhul-Qadier, Imam al-Munawi, syarah hadis no. 7672.
[1] Atau perbuatannya menyamai perbuatan orang kafir (an-Nihayah, Imam Ibnu Athir, kalimah “دعا”)
[2] Syarah Soheh Muslim (Imam an-Nawawi), juz 2, Kitab al-Iman, bab Bayan Hal al-Iman…
0 comments:
Posting Komentar