Soalan;
Adakah masih menjadi tanggungjawab lelaki untuk memberi nafkah kepada bekas isterinya selepas bercerai setelah tempoh edah sudah tamat?
Jawapan;
Apabila seorang wanita diceraikan oleh suaminya, selama masih di dalam eddah –terutamanya eddah talak raj’ie (iaitu talak yang boleh dirujuk)-, wajib suaminya memberi nafkah kepadanya. Adapun setelah tamat eddah, tidak wajib lagi ke atas bekas suaminya menanggung nafkahnya kecuali jika ia mengandung, maka kewajipan nafkah itu berterusan hingga ia melahirkan anak. Ini merujuk kepada firman Allah (yang bermaksud); “…dan jika mereka (yakni isteri-isteri yang diceraikan) sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkah sehingga mereka melahirkan kandungan mereka. Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upah. Berundinglah sesama kamu dengan cara yang baik. Jika antara kamu berlaku kesulitan, maka bolehlah (dicari) perempuan lain untuk menyusukan anak itu…”. (at-Talaq, ayat 6).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Fiqh al-Wadhih, Syeikh Dr. Muhammad Bakr Ismail, jil. 1, hlm. 128.
Adakah masih menjadi tanggungjawab lelaki untuk memberi nafkah kepada bekas isterinya selepas bercerai setelah tempoh edah sudah tamat?
Jawapan;
Apabila seorang wanita diceraikan oleh suaminya, selama masih di dalam eddah –terutamanya eddah talak raj’ie (iaitu talak yang boleh dirujuk)-, wajib suaminya memberi nafkah kepadanya. Adapun setelah tamat eddah, tidak wajib lagi ke atas bekas suaminya menanggung nafkahnya kecuali jika ia mengandung, maka kewajipan nafkah itu berterusan hingga ia melahirkan anak. Ini merujuk kepada firman Allah (yang bermaksud); “…dan jika mereka (yakni isteri-isteri yang diceraikan) sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkah sehingga mereka melahirkan kandungan mereka. Kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upah. Berundinglah sesama kamu dengan cara yang baik. Jika antara kamu berlaku kesulitan, maka bolehlah (dicari) perempuan lain untuk menyusukan anak itu…”. (at-Talaq, ayat 6).
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Fiqh al-Wadhih, Syeikh Dr. Muhammad Bakr Ismail, jil. 1, hlm. 128.
0 comments:
Posting Komentar